woensdag 13 juli 2011

Pavlova


Dit is mijn debuut op mijn 'foodblog'.  Wij heel erg graag aardbeien & rood zomerfruit: het is er het seizoen voor, dus ik klaag niet ! 
Ik moet zeggen: ik maak heel erg graag desserts....dat zullen jullie genoeg kunnen ervaren in de toekomst! Niet dat ik niet graag kook, maar ik kies toch eerst om de dessert te maken als ik aan mijn keukentaken begin.... Gaandeweg zal ik de recepten uit mijn dagelijks leven met jullie delen, maar heb een beetje geduld met mij: het zal even duren voor een volledige 'kookboek' tevoorschijn komt....

Ik begin mijn lijst met recepten met een 'Pavlova', genoemd naar de Russische ballerina Anna Pavlova. Ik vind dat dit één van de recepten zijn die zeer gemakkelijk te maken zijn op warme, zwoele zomerdagen & hopelijk komen die er terug aan.... Ik sta zeer graag in mijn keuken, maar als de temperaturen oplopen boven de 25 °C, prefereer ik, zoals iedereen denk ik, om languit te genieten in de zon met het nodige glaasje wijn... Ik maak mijn meringue 's morgensvroeg en in de late namiddag vul ik hem dan met eender welk fruit er in mijn ijskast te vinden is, samen met de nodige slagroom....zeemzoet, maar Zaaaalig

Recept méringue: 
Ik maak een 'warme meringue': ik warm mijn suiker eerst op in de oven zodat het opgeklopte eiwit al een beetje 'gaart' bij het opkloppen. Je kunt het ook met suikersiroop, maar zoals reeds gezegd: teveel werk op een warme dag.....Uiteraard kan het ook met koude suiker.
Ik gebruik 6 eiwitten met 350 g witte kristalsuiker
* Verwarm de oven voor op 180 °C en zet de suiker uitgespreid op een ovenschaal in de oven
* Als de suiker zo'n 5 min in de oven staat begin je met het opkloppen van de eiwitten (in een ontvette kom !) : klop op de laagste stand de eiwitten schuimig gedurende ongeveer 4 à 5 min. Klop daarna op de hoogste stand tot je pieken hebt. Haal de suiker uit de oven(en verlaag de oven naar 140° C) en voeg deze, terwijl je blijft kloppen op de hoogste stand, lepel per lepel toe tot je een glanzend schuim bekomt(dit duurt ongeveer een 4-tal min.) Daarna voeg je 2 theelepels maïzena en 1 theelepel witte wijnazijn toe: vouw deze onder het eiwit.
Leg een bakpapier op een ovenplaat en stort het eiwit in een cirkel op het bakpapier zodat je min of meer een 'taartvorm' krijgt; in het midden duw je het eiwit wat uit naar de kanten: je krijgt dan een 'holte' om later op te vullen. Je kunt ook kleinere éénpersoonsporties maken als je dat liever hebt. Zet dit in de oven gedurende 10 min en schakel de oven dan naar de laagste stand. Je mag het eiwit dan laten 'uitdrogen' gedurende enkele uren(of zelfs een ganse nacht als je dit echt op voorhand wil maken...)
Haal de vorm uit de oven en laat deze zo nodig nog een beetje verder afkoelen. Ondertussen maak ik mijn vulling: ik klop ongeveer 300 ml slagroom op samen met ongeveer 1 el suiker, alsook 200 gr. mascarpone(of als je wilt: lekkere platte kaas ...)Of voor wie graag alleen maar opgeklopte slagroom gebruikt: geen probleem! Ik heb hier gisteren het sap & rasp van 1 citroen toegevoegd voor de frisse toets.
Vouw de opgeklopte slagroom onder de mascarpone en stort deze in de 'holte' van de meringue. Ik heb hier als afwerking 500 gr. aardbeien gebruikt(in stukjes gesneden), maar ik gebruik ook dikwijls ander rood fruit( bosbessen, frambozen...) of perziken. Eigenlijk kan eender wel fruit je lekker vindt !
Soms, als ik zelfgemaakte lemoncurd(dat recept volgt nog !) heb staan, leg ik een paar lepels daarvan op de bodem van de holte alvorens te vullen met het slagroommengsel. Werk af met poedersuiker en een paar blaadjes munt. Bon appetit !


Geen opmerkingen:

Een reactie posten