donderdag 14 juli 2011

Mijn 'luie' kip recept

Nee, de kip die ik hiervoor gebruik is niet lui....dat ben ik, meestal op zondag...Zoals ik al vertelde, hou ik van simpel eten en dit is hier het ultieme recept voor ! Ik maak deze graag op zondag en steek deze vroeg genoeg in de oven zodat ze langzaam gaart en er na zo', 1,5 uur een sappige, krokante  kip tevoorschijn komt...het lijkt op toveren ! En wat er nog leuker is: ik heb (bijna) niets moeten doen ! What more could we wish for?
Qua ingrediënten is het niet eens de moeite om een lijstje te maken: je kunt trouwens variëren met de ingrediënten naar smaak...
Ik gebruik meestal een smakelijke, goed gevoede, biokip van ongeveer een 1,5 à 1.7 kg voor ons gezin van 4.
Warm eerst de oven voor op 200 °C.
Ik was ze goed af en verwijder alle ongewenste pluimpjes(!), daarna vul ik de 'holtes' met meestal een citroen (in 4 gesneden), een paar takjes tijm & wat platte peterselie. Onder haar borstvelletje schuif ik aan elke kant een tak rozemarijn en een klontje boter.Zorg er wel voor dat je het vel goed terug over het vlees trekt: kwestie van geen verbrand eten te serveren: dit velletje zorgt ervoor dat alles goed sappig blijft....vandaar! Daarna vlei ik het dametje in mijn Creuset-pot (maar als je wilt leg je ze in gelijk welke ovenschotel) en geef ik haar de 'full'luxe behandeling met olijfolie, een goede draai van de pepermolen en grof zeezout: deze wrijf ik in over de ganse kip. Ik kan niet zeggen hoeveel ik hier exact voor gebruik, maar begiet ze zeker rijkelijk zodat ze een lekker korstje krijgt. Rond de kip in de pot smijt in een volledig bolletje knoflook(wel de teentjes vaneen gehaald) maar verwijder in geen geval de velletjes van de teentjes ! Zo worden ze binnenin zalig zacht en wij eten ze graag zo: het zijn precies karamel-knoflook-snoepjes die 'openploffen' als ze uit de over komen en ze smaken zalig....

Daarna gaat ze in de over voor ongeveer 1 1/2  uur à 1u 45 min, een beetje afhankelijk van het gewicht. Et voilà: we kunnen genieten nu, want alles wat je nog moet doen is ze daarna uit de oven halen en smullen! Ik geef er dan meestal lekkere versgemaakte frietjes bij en een slaatje met tomaatjes en basilicum, maar je kunt ze eigenlijk met alles eten: in de winter is een gratin hier ook lekker bij, samen met heerlijke winterse groentjes.

Wat ik zeker nog moet zeggen: als iedereen zijn buikje rond gegeten heeft blijft enkel nog het karkas over, maar(ik verschiet iedere keer opnieuw)er hangt nog behoorlijk wat vlees aan het karkas. Deze restjes trek ik van het karkas en ik moet zeggen: meestal heb ik ongeveer een 5 à 6 soeplepels  vlees over. Wat doe je daar mee denk je ? Ik doe ze in een kommetje, samen met een ongeveer 2 soeplepels platte kaas en 1 grote soeplepel lekkere versgemaakte mayonaise, alsook een koffielepel currypoeder, peper & zout. Dan heb je een heerlijke kipcurry voor dat boterhammetje als 's avonds de buiken weer gevuld moeten worden...
PS: als je natuurlijk meer kip over heb, moet je iets meer platte kaas & mayonaise gebruiken of je kunt ook alleen maar mayonaise gebruiken, maar geloof me: het is even lekker met platte kaas en beter voor de lijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen