dinsdag 19 juli 2011

'Fast-food' dessert

Waarom 'fastfood'? Gewoon, omdat dit supervlug gemaakt is....Ik maak dit dikwijls als er net iets te weinig tijd is om echt te bakken, want eigenlijk is het niet meer dan 'monteren' van de ingrediënten....het is niets nieuws onder de zon, maar deze blog gaat om 'mijn' levensstijl, dus wie houdt me tegen om ook de simpelste dingen hier te vermelden? Uiteindelijk ben ik zeker geen supervrouw, dus....Het is een handig dessert voor als je vlug iets wil presenteren als je onverwacht bezoek krijgt, maar je indruk wilt maken alsof je uren gezwoegd hebt in je keuken.... Het zit hem uiteindelijk in de manier van presenteren!
Ik ga binnenkort een lijst opstellen van wat er (althans voor mij) altijd de koelkast en voorraadkamer moet aanwezig zijn. Het zijn de dingen die wekelijks aangevuld worden en mij in staat stellen om steeds (al dan niet in noodgevallen) een lekkere maaltijd en/of dessert tevoorschijn te toveren. De meeste ingrediënten hieronder gebruikt behoren trouwens ook tot deze lijst.
Wat heb ik nodig:
* mascarpone (naar believen, maar ik heb hier +/- 250 gr. voor gebruikt)
* 250 gr platte kaas
* opgeklopte slagroom( idem, hier heb ik 200 ml voor opgeklopt)
* aardbeien of eender welk rood fruit
* suiker
* een paar druppels vanille-essence (ik gebruik een biologische en geloof me: veel beter dan de synthetische versies)
* een paar koekjes(type petit beurre) of eventueel een paar zelfgemaakte zandkoekjes
*een paar blaadjes verse munt
* mooie glaasjes....die maken het af !
Bereiding:
Spoel het fruit minstens een uurtje (of als je kunt: 's morgens) voordat je het dessert afwerkt en laat dit uitlekken. Ik heb hier ongeveer een 600 gr. aardbeien gebruikt. Doe ze in een kom en bestrooi ze met fijne suiker zodat er min of meer een fruitsuikersiroopje vormt als deze een uurtje staat.
Ik klop allereerst de mascarpone & platte kaas flink op, samen met de essence en de suiker > dit doe je naar believen en smaak: ik gebruik meestal ongeveer 1 à 2 eetlepels .Zet deze even apart en klop ondertussen de slagroom op totdat deze goed stijf is. Deze vouw je onder de mascarpone-platte kaas mengsel voor een luchtig effect.
Plet de koekjes fijn zodat je kruimels hebt(ik doe dit in mijn vijzel, maar je kunt het ook in de keukenmachine doen). Nu heb je alle benodigdheden om te 'monteren'....
Ik begin meestal met een laagje koekjeskruimels , daarna een laagje mascarponemengsel, een laagje fruit, terug koekjes....eindig met een laagje fruit. Druip een beetje van de 'siroop' van het fruit over de bovenkant & werk af met een blaadje munt.  Zoals je hieronder kunt zien heb ik ze gemaakt in 2 verschillende glaasjes, maar ik vind ze allebei geslaagd !
Simpel, eerlijk,  maar heerlijk! Bon appetit!







Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen